headerphoto

Tvorba 3d modelu budovy v prostředí SketchUp

Jak si sami můžete vytvořit jednoduchý model svého domu? Pomocí programu, který je volně dostupný = Google SketchUp. Stáhněte si jej (odkaz zde) a vyzkoušejte.

Postup vytvoření jednoduchého modelu budovy

  1. Spustit Google SketchUp z nabídky programů
  2. Vybrat Template „Google Earth Modelling – Meters“ a spustit (pokud už byl při předešlých spuštěních template vybrán a uložen, pak jen odkliknout Start using SketchUp vpravo dole).
  3. Vybrat umístění, kde se bude nový model vytvářet = spustit z nabídky File/Geolocation/AddLocation V otevřeném okně zadat umístění (např. 17.listopadu 15, Ostrava - VŠB-TUO), tlačítko vpravo nahoře Select region a vybrat lokalizaci přesněji pomocí připraveného obdélníku (potažením za roh jej zmenšit, příp. celý posunout) a potvrdit – tlačítko Grab vpravo nahoře.
  4. Manipulace s modelem – natáčení, posuny, přibližování apod.
  5. Manipulace s modelem
  6. Natočte si snímek tak, abyste se na něj dívali shora.
  7. Vybrat nástroj pro kreslení obdélníku a nakreslit obdélník (dle půdorysu budovy).
  8. Manipulace s modelem
  9. Vytáhnout čtverec do výšky do bloku – tlačítko s ikonou šipky nahoru (hlídat výšku dle rozměrů vypisovaných vpravo dole). Výšku odhadněte podle počtu pater budovy.
  10. Manipulace s modelem
  11. Vytvořit sedlovou střechu. Nástrojem s ikonou tužky nakreslit čáru uprostřed horní stěny kvádru (pohlídejte si, kdy se červený čtvereček změní na modrý – aby to bylo přesně uprostřed). Pak vyberte nástroj se čtyřmi šipkami, uchopte nakreslenou čáru (ne plochu vedle!) a vytáhněte ji nahoru.
  12. Manipulace s modelem Manipulace s modelem
  13. Doplnění textur obvodových zdí (umístění fotografie na stěnu domu).

    Vyberte stěnu, kam se má fotografie umístit:

  14. Manipulace s modelem
    • První možností je vložení vlastní fotografie dané stěny domu pomocí File/Import/ vybrat požadovaný obrázek a vpravo zvolit možnost Use as texture. Následně je fotografie vložena na danou zeď a je potřeba ji jen umístit.
    • Druhou možností je použití fotografie z aplikace Google Street View (tlačítko s ikonou panáčka). Nastavte si zobrazení tak, abyste dobře viděli příslušnou stěnu budovy. Dále obdobně jako u načítání lokace v podobě ortofoto snímku v kroku 3. vyberte vpravo nahoře tlačítko Select region a kurzorem upravte vybíranou oblast pouze na rozsah příslušné stěny, pak použijte tlačítko Grab vpravo nahoře. Takto lze přidat textury na všechny stěny.
  15. Pro střechu použijeme předdefinovanou strukturu (pokud se nebude dařit s mapováním fotografií, tak i pro stěny). Zvolte nástroj s ikonou kyblíku, v otevřeném okně vyberete skupinu textur pro střechu, pak konkrétní strukturu a pak kliknete na stěnu (střechu) modelu, kde chcete texturu použít.
  16. Manipulace s modelem
  17. Hotový model uložte pomocí File/Export do *.kmz souboru. Následně se pokuste jej otevřít v internetovém prohlížeči. Měl by si sám asociovat otevření v Google Earth a model v něm zobrazit. Pokud nemáte aplikaci Google Earth ve svém počítači, je potřeba ji stáhnout a nainstalovat (je volně dostupná a zdarma).
  18. Takto vytvořený model je ovšem pouze lokální (uložený pouze ve Vašem počítači a není tak dostupný pro ostatní). Pokud jej budete chtít zpřístupnit svým známým, můžete jim emailem poslat vytvořený *.kmz soubor s modelem budovy, nebo pokud je Vámi vytvořený model budovy velmi kvalitní, můžete se pokusit zaregistrovat do Google 3d Warehouse a pokusit se jej prosadit jako stálý model v aplikaci Google Earth.

Ukázka 3d modelu v prostředí SketchUp