Cvičení 7 - Animace technikami Warping a Morphing
Toto cvičení je věnováno tvorbě animovací technikami Warping a Morphing v prostředí aplikace WinMorph.
Cíle cvičení
- seznámit se s technikami animací deformace obrazů (Warping) a přechodu dvou obrazů (Morphing)
- vytvořit animace dle zadání
Soubory pro cvičení
Obsah cvičení
Techniky Warping a Morphing
Metoda Warping umožňuje vytvořit animaci, která představuje deformaci rastrového obrazu na základě definovaných geometrických objektů reprezentujících vybrané části vstupního obrazu a jejich posunu na nová místa. Pro výpočet animace se používá postupná interpolace obrazu z původního do nového. Pracuje se tedy pouze s jedním obrazem, který upravujeme.
V případě Morphingu vytváříme animaci, která představuje plynulý přechod jednoho obrazu do jiného - taktéž na základě definovaných částí obrazů, které si v obou předlohách odpovídají, a postupné interpolace.
Aplikace Winmorph
Animace oběma těmito technikami je možné vytvářet v aplikaci WinMorph, která je šířena jako freeware a dostupná pro operační systém Windows. Animace je možno exportovat jako sérii obrázků vybraného formátu či video záznam.
Praktická úloha 1 - animace technikou Warping
Cílem této úlohy je vytvořit animaci deformace fotografie orla stepního technikou Warping - viz animace na obrázku 1.
Postup práce:
- po spuštění aplikace Winmorph založte nový projekt (Warp Project) a vyberte Vámi zvolenou fotografii. Pokud se rozhodnete využít k vytvoření animace stejnou fotografii orla jako je na obrázku 1, najdete ji v archívu k tomuto cvičení (orel.jpg)
- klíčem při vytváření animací technikami Warping a Morphing je definování oblastí snímku, které se mají deformovat/prolínat a práce s časovou osou, kdy definujeme změnu vybraných oblastí v čase. První část naleznete na liště umístěné v rámci pracovního okna vlevo a časovou osu pak dole.
- ujistěte se, že jste aktuálně na snímku 1 (Frame 1), vyberte nástroj Creat Ellipse a obkreslete samostatně obě oči dravce. Vzniknou Vám tak dva samostatné objekty, každý definující oblast jednoho oka. Tvar výběru můžete doladit pomocí nástroje Edit Shape
- nyní se postupně pohybujte po časové ose animace směrem vpřed a měňtě postupně tvar a velikost objektů vytvořených v minulém kroku. Celkový počet snímků animace si můžete nastavit v záložce Warp/Warp Options na hlavní liště aplikace. Cílem je nastavit změnu tvaru objektů reprezentujících oči orla tak, aby odpovídala naší představě o deformaci obrazu. V animaci dostupné pod obrázkem 1 jsou tak oči jednoduše nejprve roztahovány do stran a následně zase vráceny do původní výchozí podoby
- pokud se rozhodnete deformovat více částí obrazu, stačí pouze přidávat další geometrické prvky a měnit jejich velikost a tvar v čase s využitím časové osy
- ve chvíli, kdy jste se svým výtvorem spokojeni a chcete si nechat zobrazit animaci, či jen získat náhled na její podobu před dalšími změnami, nastavte v záložce Warp/Warp Options cestu k výstupnímu souboru a další parametry výstupu (výstupní formát, komprese, frame rate, celkový počet snímků animace, apod.)
- nyní již stačí jen stisknout tlačítko Render, po kterém dojde k vytvoření animace a jejímu uložení do zadaného souboru
Obr. 1: Jednoduchá animace deformace rastrového obrazu vytvořená technikou Warping
Praktická úloha 2 - animace technikou Morphing
Cílem této úlohy je vytvořit animaci plynulého přechodu mezi fotografií kočky a ženské tváře technikou Morphing - viz animace na obrázku 2.
Postup práce:
- po spuštění aplikace Winmorph založte nový projekt (Morph Project) a vyberte Vámi zvolené fotografie, mezi nimiž budete chtít přechod vytvářet. Pokud se rozhodnete využít k vytvoření animace stejné fotografie jako byly použity v animaci v rámci obrázku 2, najdete je v archívu k tomuto cvičení
- při vytváření animace Morphingem pracujeme s výběry shodných oblastí na obou fotografiích pomocí kreslení grafických objektů, které je reprezentují. Práce s časovou osou v tomto případě odpadá, stačí jen nadefinovat polohu a tvar vytvořených objektů na obou fotografiích
- vyberte potřebnou funkci pro tvorbu grafického objektu a na levém snímku překreslete Vámi vybranou část (oči, ústa, nos, ...). Vytvořený objekt se Vám zobrazí i na pravém snímku, kde je však potřeba ho přenést a zeditovat, aby odpovídal požadovanému objektu na snímku vpravo
- postupně takto vytvářejte grafické objekty dokud nepokryjete alespoň hlavní informační prvky snímků (viz obrázek 3)
- ve chvíli, kdy jste se svým výtvorem spokojeni a chcete si nechat zobrazit animaci, či jen získat náhled na její podobu před dalšími změnami, nastavte v záložce Warp/Warp Options cestu k výstupnímu souboru a další parametry výstupu (výstupní formát, komprese, frame rate, celkový počet snímků animace, apod.)
- nyní již stačí jen stisknout tlačítko Render, po kterém dojde k vytvoření animace a jejímu uložení do zadaného souboru
Obr. 2: Jednoduchá animace vzájemného přechodu dvou rastrových obrazů vytvořená technikou Morphing
Obr. 3: Vytváření animace v rámci obrázku 2 - pracovní okno aplikace Winmorph s viditelnými výběry částí obrazů, které definují přechod