headerphoto

Cvičení 7 - Animace technikami Warping a Morphing

Toto cvičení je věnováno tvorbě animovací technikami Warping a Morphing v prostředí aplikace WinMorph.

Cíle cvičení

  • seznámit se s technikami animací deformace obrazů (Warping) a přechodu dvou obrazů (Morphing)
  • vytvořit animace dle zadání

Soubory pro cvičení

Obsah cvičení

Techniky Warping a Morphing

Metoda Warping umožňuje vytvořit animaci, která představuje deformaci rastrového obrazu na základě definovaných geometrických objektů reprezentujících vybrané části vstupního obrazu a jejich posunu na nová místa. Pro výpočet animace se používá postupná interpolace obrazu z původního do nového. Pracuje se tedy pouze s jedním obrazem, který upravujeme.

V případě Morphingu vytváříme animaci, která představuje plynulý přechod jednoho obrazu do jiného - taktéž na základě definovaných částí obrazů, které si v obou předlohách odpovídají, a postupné interpolace.

Aplikace Winmorph

Animace oběma těmito technikami je možné vytvářet v aplikaci WinMorph, která je šířena jako freeware a dostupná pro operační systém Windows. Animace je možno exportovat jako sérii obrázků vybraného formátu či video záznam.

Praktická úloha 1 - animace technikou Warping

Cílem této úlohy je vytvořit animaci deformace fotografie orla stepního technikou Warping - viz animace na obrázku 1.

Postup práce:

  1. po spuštění aplikace Winmorph založte nový projekt (Warp Project) a vyberte Vámi zvolenou fotografii. Pokud se rozhodnete využít k vytvoření animace stejnou fotografii orla jako je na obrázku 1, najdete ji v archívu k tomuto cvičení (orel.jpg)
  2. klíčem při vytváření animací technikami Warping a Morphing je definování oblastí snímku, které se mají deformovat/prolínat a práce s časovou osou, kdy definujeme změnu vybraných oblastí v čase. První část naleznete na liště umístěné v rámci pracovního okna vlevo a časovou osu pak dole.
  3. ujistěte se, že jste aktuálně na snímku 1 (Frame 1), vyberte nástroj Creat Ellipse a obkreslete samostatně obě oči dravce. Vzniknou Vám tak dva samostatné objekty, každý definující oblast jednoho oka. Tvar výběru můžete doladit pomocí nástroje Edit Shape
  4. nyní se postupně pohybujte po časové ose animace směrem vpřed a měňtě postupně tvar a velikost objektů vytvořených v minulém kroku. Celkový počet snímků animace si můžete nastavit v záložce Warp/Warp Options na hlavní liště aplikace. Cílem je nastavit změnu tvaru objektů reprezentujících oči orla tak, aby odpovídala naší představě o deformaci obrazu. V animaci dostupné pod obrázkem 1 jsou tak oči jednoduše nejprve roztahovány do stran a následně zase vráceny do původní výchozí podoby
  5. pokud se rozhodnete deformovat více částí obrazu, stačí pouze přidávat další geometrické prvky a měnit jejich velikost a tvar v čase s využitím časové osy
  6. ve chvíli, kdy jste se svým výtvorem spokojeni a chcete si nechat zobrazit animaci, či jen získat náhled na její podobu před dalšími změnami, nastavte v záložce Warp/Warp Options cestu k výstupnímu souboru a další parametry výstupu (výstupní formát, komprese, frame rate, celkový počet snímků animace, apod.)
  7. nyní již stačí jen stisknout tlačítko Render, po kterém dojde k vytvoření animace a jejímu uložení do zadaného souboru

Obr. 1: Jednoduchá animace deformace rastrového obrazu vytvořená technikou Warping

Praktická úloha 2 - animace technikou Morphing

Cílem této úlohy je vytvořit animaci plynulého přechodu mezi fotografií kočky a ženské tváře technikou Morphing - viz animace na obrázku 2.

Postup práce:

  1. po spuštění aplikace Winmorph založte nový projekt (Morph Project) a vyberte Vámi zvolené fotografie, mezi nimiž budete chtít přechod vytvářet. Pokud se rozhodnete využít k vytvoření animace stejné fotografie jako byly použity v animaci v rámci obrázku 2, najdete je v archívu k tomuto cvičení
  2. při vytváření animace Morphingem pracujeme s výběry shodných oblastí na obou fotografiích pomocí kreslení grafických objektů, které je reprezentují. Práce s časovou osou v tomto případě odpadá, stačí jen nadefinovat polohu a tvar vytvořených objektů na obou fotografiích
  3. vyberte potřebnou funkci pro tvorbu grafického objektu a na levém snímku překreslete Vámi vybranou část (oči, ústa, nos, ...). Vytvořený objekt se Vám zobrazí i na pravém snímku, kde je však potřeba ho přenést a zeditovat, aby odpovídal požadovanému objektu na snímku vpravo
  4. postupně takto vytvářejte grafické objekty dokud nepokryjete alespoň hlavní informační prvky snímků (viz obrázek 3)
  5. ve chvíli, kdy jste se svým výtvorem spokojeni a chcete si nechat zobrazit animaci, či jen získat náhled na její podobu před dalšími změnami, nastavte v záložce Warp/Warp Options cestu k výstupnímu souboru a další parametry výstupu (výstupní formát, komprese, frame rate, celkový počet snímků animace, apod.)
  6. nyní již stačí jen stisknout tlačítko Render, po kterém dojde k vytvoření animace a jejímu uložení do zadaného souboru

Obr. 2: Jednoduchá animace vzájemného přechodu dvou rastrových obrazů vytvořená technikou Morphing

Vytváření animace v rámci obrázku 2 - pracovní okno aplikace Winmorph s viditelnými výběry částí obrazů, které definují přechod

Obr. 3: Vytváření animace v rámci obrázku 2 - pracovní okno aplikace Winmorph s viditelnými výběry částí obrazů, které definují přechod

Publikace a jiné informační zdroje